VästanVind har nu sparat mer än 5000 ton CO2!

Goda nyheter!

Nu har VästanVinds vindkraftverk producerat så mycket vindkraftsel att vi har åstadkommit en reducering av koldioxidutsläpp på över 5 000 ton.

Under vecka 8 i år gick vi över 5 000 ton. Utsläppet av koldioxid per person i Sverige är ca 4,2 ton per person (International Energy Agency 2012). Det innebär att vårt vindkraftverk nu har sparat lika mycket koldioxid som 1 200 svenskar orsakar under per år.

Under verkets livslängd kommer vindkraftverket totalt att ha reducerat koldioxidutsläpp med ca 30 000 ton. Detta är en stor insats för miljön som vi gör tillsammans!

Tack alla!

Resultat från extra stämman

Den 27:e augusti hölls en extra föreningsstämma inom VästanVind. Anledningen till extrastämman var att VästanVinds styrelse föreslår en ändring av stadgarna när det gäller hur föreningens kapital ska förvaltas. Stadgeändringar kräver beslut av två stämmor. Den föreslagna stadgeändringen godkändes av den ordinarie årsstämman den 21:e maj 2014. För att kunna genomföra stadgeändringen kallade styrelsen till den här extra föreningsstämman.

De alternativ som fanns för stämman att ta ställning till var att rösta ja för en stadgeändring eller nej för att stadgeändringen inte ska genomföras. För att förslaget skulle godkännas av stämman krävdes kvalificerad majoritet (minst 2/3 av stämman skulle rösta för förslaget). Stämman röstade med följande resultat: 517 röster för ja och 340 för nej. Förslaget bifölls dock inte med kvalificerad majoritet så ordförande fann att stämman röstar för att inte ändra stadgarna.

Föreningsstämma 2014

Årets föreningsstämma närmar sig. Den 21 maj kommer stämman att hållas på Elyseum (Västgötagatan 2 i Göteborg). Klicka här för att komma till de dokument som är kopplade till årets föreningsstämma och klicka här för att komma till Årsredovisningen 2013.

För planeringens skull ser vi gärna att du anmäler dig till mötet via vår e-post, info@vastanvind.se, senast den 16 maj. Är du inte anmäld får du gärna dyka upp ändå, men kanske blir du utan fika (och det vore väl tråkigt).

Vi ses den 21 maj!

Nu höjs elpriserna – vi har precis sänkt!

Idag startar VästanVind sin kampanj för att sälja fler vindkraftsandelar och genomför flertalet aktiviteter i västra Sverige. Medan många energibolag höjer elpriset går VästanVind mot strömmen och har precis sänkt sitt pris för sina medlemmar, vilket också är temat för kampanjen.

– Att äga vindkraftsandelar i VästanVind är ett tryggt, prisvärt och miljöklokt val. Vi har sänkt vårt pris från 26 öre/KWh till 23 öre/KWh (totalt blir detta 65 öre per kWh inklusive energiskatt och moms). Detta vill vi berätta för våra medlemmar och stärka dem i deras ägande, samtidigt som vi så klart vill växa och bli fler och få nya medlemmar, säger Håkan Spångberg, Göteborg Energis styrelserepresentant i VästanVind.

Våra medlemmar är våra bästa ambassadörer

Målgruppen som kampanjen riktar sig till är VästanVinds medlemmar och människor som bor i deras närhet. Flera kampanjaktiviteter görs samtidigt, bland annat annonser i dagspress (Tidningen Hisingen, Kungsbacka Nytt, Tidningen Sydväst, Tidningen Väster, Tidningen Öster, Torslanda Tidningen). Och en hel del annat:

– Vi har intervjuat våra medlemmar och frågat vad de själva tycker är styrkan och fördelarna med att äga vindkraftsandelar – vad är viktigast för dem och vad sparar de- både i kronor och i positiv miljöpåverkan med minskade koldioxidutsläpp. Vidare skickar vi direktreklam till människor som bor i samma upptagningsområden som de tidningar vi annonserar i. I det utskicket får man ta del av några av våra medlemmars upplevelse av att vara delägare i ett vindkraftskooperativ. Våra medlemmar är våra bästa ambassadörer, säger Lotta Peterson, marknadsförare, Göteborg Energi AB.


Möt några av VästanVinds medlemmar som berättar varför de valt att bli delägare i vindkraft.

Kom på informationsträffar!

VästanVind ordnar också informationsträffar för de som är intresserade av att gå med i kooperativet. Dessa möten hålls torsdagen den 29/11 och tisdagen den 4/12 kl 17.30 på Elyseum, Västgötagatan 2 i Göteborg. Anmäl dig via e-post till: info@vastanvind.se. Glöm inte att ange vilket datum du planerar att komma!

Varför VästanVind?

Det finns flera vindkraftskooperativ i landet så frågan är varför man ska välja att köpa andelar i just VästanVind.

– VästanVind satsar bara i västra Sverige. Västanvind är ett seriöst och tryggt kooperativ med stabila företag som Göteborg Energi och DinEl som grundare. Västanvind garanterar återköp av andelarna till samma pris under fem år och har inga dolda avgifter. Västanvind har och värnar om att fortsätta ha en solid och god ekonomi för föreningen och dess medlemmar, avslutar Håkan Spångberg.

Nu är vi igång!

Sedan årsskiftet är vindkraftskooperativet igång och levererar el till medlemmarna från vårt vindkraftsverk i Töftedalsparken i Dals-Ed. Vi har fyllt 90% av andelarna, men har fortfarande utrymme för fler medlemmar.